Jakie wersje IVECO Daily napędzały polskie firmy w 2023 roku?

Strona główna / Aktualności / Jakie wersje IVECO Daily napędzały polskie firmy w 2023...
Jakie wersje IVECO Daily napędzały polskie firmy w 2023 roku?

W roku 2023, model IVECO dominował na polskim rynku w segmencie podwozi do zabudowy o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 do 16 ton.

Zanotowano rejestrację 2072 podwozi z kabiną, aż o 44,8% w porównaniu do roku 2022, co przyczyniło się do osiągnięcia przez producenta rekordowego udziału w rynku wynoszącego 56,12%. Kluczowym modelem, który wpłynął na ten sukces, był Daily – jedyny dostawczak skonstruowany jak ciężarówka, przeznaczony do ciężkiej pracy i długich tras przy wysokim obciążeniu, z którym doskonale radzi sobie silnik Diesel o pojemności 3 litrów – największa jednostka dostępna w dostawczych pojazdach oferowanych w Polsce.

Marka włoska równie dobrze poradziła sobie w kategorii lekkich dostawczaków do 3,5 tony. W tej grupie, model Daily był drugim najczęściej wybieranym pojazdem.

Jakie warianty, konfiguracje i silniki były najpopularniejsze wśród klientów Grupy DBK? Zapraszamy do zapoznania się z naszym corocznym podsumowaniem sprzedaży modelu IVECO Daily.

 

Podwozia z pojedynczą kabiną to niezmiennie liderzy w ofercie IVECO Daily. W ostatnich 12 miesiącach stanowiły one 75,59% całkowitej sprzedaży. Furgony wybrało 20% nabywców, a podwozia z podwójną kabiną – 4,41%. Są to wyniki porównywalne z latami 2022 i 2021, choć widoczny jest niewielki spadek zainteresowania podwoziami z dwu- i trzymiejscowymi nadwoziami, które odnotowały spadek odpowiednio 78 i 83%. Zmiany zaobserwowano również w wyborze furgonów, które wybierało 18 i 17% nabywców w ostatnich latach, podczas gdy modele typu „brygadówki” (6+1) wybrało 4% przedsiębiorców.

 

Składnia Hi-Matic z ośmioma biegami, produkowana przez renomowaną firmę ZF, zyskuje na popularności z roku na rok, chociaż w 2022 roku więcej klientów wybrało wersję z pedałem sprzęgła. W 2023 roku sytuacja się odwróciła i po raz pierwszy większość klientów zdecydowała się na wersję bez konieczności „mieszania w podłodze”.

W 2023 roku 50,2% Daily, które opuściły nasze salony, wyposażone były w przekładnię Hi-Matic. W pozostałych 49,8% pojazdach zastosowano sześciostopniową manualną skrzynię biegów.

Warto również przeanalizować, jak rozwijała się popularność automatu w modelu Daily. Jeszcze w 2020 roku wybrało go 24% klientów Grupy DBK, w 2021 roku odsetek ten wzrósł do prawie 30%, a w kolejnym okresie wzrósł do 37%.

 

Dla 57,51% naszych klientów inne kolory niż biały mogłyby nie istnieć. Niemniej jednak ta grupa nieco się zmniejszyła. W 2021 roku aż 63% kupujących wybrało biały kolor, a w kolejnych 12 miesiącach – 62%. W 2023 roku zaobserwowano „tąpnięcie”. Jakie kolory zyskały na popularności?

Na czele grupy pościgowej utrzymał się kolor szary niemetalizowany, Grigio Minerale, który zyskał tylko 0,5% (20 proc. w 2022). Najbardziej uaktywnili się sympatycy żółtego (Ginestra Yellow) – stanowili 7,4 proc. odbiorców i utrzymali poza podium „czerwonych”, czyli wybierających Maranello Red (3,61 proc.). Na drugim końcu tabeli uplasował się szary metalizowany, który przyciągnął zaledwie 0,45 proc. klientów.

 

Na czele zestawienia modelowego utrzymała się wersja 35S, czyli pojazd o DMC do 3,5 tony. W roku 2022 reprezentował on aż 56% wszystkich naszych sprzedanych pojazdów, natomiast w 2023 roku wybrało go o 9% mniej klientów. Ponieważ natura nie znosi próżni, odnotowaliśmy spadek zainteresowania wariantem 35S, lecz wzrosło zainteresowanie wariantem siedmiotonowym – 70C, który stał się o ponad 13% bardziej popularny.

Mniejsze zainteresowanie wzbudziły modele Daily z oznaczeniem 50C – tutaj zaobserwowaliśmy spadek z 24% do 20,5%. Pozostałe opcje ładowności stanowiły tylko niewielki odsetek całkowitej sprzedaży.

 

Gdybyśmy proponowali każdemu klientowi Daily z rozstawem osi wynoszącym 4100 mm, w połowie przypadków odpowiadałoby to ich oczekiwaniom. Na ten wariant zdecydowało się 50,24% klientów. Co się zmieniło w tej specyfikacji pojazdu? Konfiguracja z osiami rozstawionymi o 4750 mm spadła na drugie miejsce (11,22%), a miejsce wicelidera zajęli zwolennicy najdłuższego w gamie wariantu 5100 mm (19,78%). Długości 4350, 3750 i 3520L wybrało odpowiednio 5,43%, 4,94% i 4,68% klientów.

 

Nie ma dwóch identycznych zamówień na IVECO Daily. Każdy egzemplarz różni się od pozostałych także specyfikacją zabudowy. Jakie zadania spełnialiśmy dostosowując Daily dla naszych klientów?

20% klientów potrzebowało furgonu (bez zmian w stosunku do roku 2022)

14,7% klientów wyjeżdżało na tzw. międzynarodówki (15% w roku 2022)

13,6% zamówień stanowiły lawety (+3,6% w porównaniu z rokiem 2022)

10,28% klientów wybrało izotermy (+2,28% względem roku poprzedniego)

10,23% to klienci, którzy odbierali podwozia do samodzielnej zabudowy (spadek o 6%)

To wersje, które wybrało co najmniej 10% odbiorców. Poniżej tego progu znalazły się skrzynie z plandeką (9,7% – spadek o 2,3%), kontenery (6% – wzrost o 2%), skrzynie otwarte i brygadówki na bazie furgonu (odpowiednio 4,16% i 4,42%).

„Spadek popularności modelu S o prawie 10% w porównaniu do poprzedniego roku prawdopodobnie wynika z zastoju na rynku transportu międzynarodowego, jednocześnie dostarczyliśmy sporo takich pojazdów jako tzw. międzynarodówki. Z kolei prawie dwukrotny wzrost sprzedaży wersji z oznaczeniem 70C, w porównaniu do ubiegłego roku, to trend, który się utrzymuje. Rośnie także liczba kierowców, którzy preferują pracę w komfortowych warunkach kabiny, gdzie w modelu 70C można zastosować zabudowę sypialną za kabiną. Preferencja dla większej wygody pracy odzwierciedla się także w rosnącej popularności 'automatów' w stosunku do 'manuali'” – komentuje Michał Podzerek, regionalny dyrektor sprzedaży w Grupie DBK i specjalista od pojazdów marki IVECO.

Program pomocy drogowej 24/7.
Podany numer telefonu łączy z Centrum Obsługi Klientów w przypadku nieoczekiwanych awarii pojazdów.
48 662 042 200
formularz kontaktowy