Zero netto – to nie nowy slogan reklamowy, ale obietnica, jaką marka IVECO złożyła całej branży transportowej podczas wrześniowych targów IAA Transportation w Hanowerze.
Oczywiście mowa tu o w pełni zeroemisyjnej gamie pojazdów użytkowych, którą producent obecnie oferuje i będzie oferował w niedalekiej przyszłości. I nie są to tylko włoskie przechwałki. Na imponującym stoisku o powierzchni 4300 m2 IVECO pokazało 17 ciekawych pojazdów z innowacyjnymi jednostkami napędowymi, a kolejnych 29 samochodów mogliśmy oglądać na ekspozycji zewnętrznej. Nie mogło obyć się także bez ciekawych premier, które miały na celu potwierdzenie, że transport zeroemisyjny w wykonaniu IVECO to fakt.
Pierwszą z nich była prezentacja najnowszego IVECO eDaily. Ten w pełni elektryczny dostawczak oferowany jest w szerokiej gamie nadwozi – od furgonu, przez podwozie pod zabudowę, na minibusie skończywszy. Szeroka gama dopuszczalnych mas całkowitych (od 3,5 do 7,2 tony), a także modułowe akumulatory trakcyjne o pojemnościach od 37 do 111 kWh, dają bardzo szerokie możliwości zastosowania.
Oczywiście nie sposób obiecywać zeroemisyjności – i to w pełnym portfolio – bez ekologicznych pojazdów dalekobieżnych. Także i takie już posiada IVECO w swojej ofercie. Dzięki współpracy z firmami Nikola Corporation i Hyundai Motor Company na stoisku włoskiej marki oglądaliśmy premierę w pełni elektrycznego ciągnika siodłowego Nikola Tre BEV przeznaczonego na rynek europejski. A że dekarbonizacja to także ogniwa elektryczne, pokazano przy okazji prototyp dalekobieżnej ciężarówki napędzanej paliwem wodorowym Nikola Tre FCEV 6×2.
Zdając sobie sprawę, że proces elektryfikacji taboru pojazdów ciężarowych potrwa jeszcze jakiś czas, IVECO wystawiło na swoim stoisku premierową wersję prawdziwego bohatera oszczędności, czyli opartą o konwencjonalny silnik wysokoprężny Cursor 13 o mocy 490 KM dalekobieżną wersję modelu S-Way o nazwie Fuel Hero. Pojazd jest tak skonfigurowany, by każdy jego posiadacz wymiernie odczuł oszczędności w spalaniu, które w jego przypadku sięgają aż 4%!
Ekspozycja IVECO prezentowała także inne bardzo ciekawe aktywności marki. Chociażby szeroki wachlarz usług i rozwiązań dla klientów: IVECO Services, pojazdy z segmentu IVECO Bus ze sztandarowym modelem E-WAY, czy samochody Daily CNG i S-Way zasilanym gazem LNG.
Warto wspomnieć, że właśnie w Hanowerze premierę miała także nowa barwa logotypu producenta, podkreślająca ekologiczne aspiracje marki – od teraz jest nią kolor Energy Blue, zaś inspiracją i motywem przewodnim całego stoiska było odwrócone drzewo energii, na którym IVECO podkreślało swoje korzenie i rodowód sięgający takich marek jak: Fiat, OM, Lancia, Unic, Magirus, czy Pegaso. Dowodem na to były choćby trzy najnowsze pojazdy użytkowe nawiązujące do chlubnych tradycji sprzed lat. Pokazano więc edycję specjalną długodystansowego IVECO S-Way w wersji Turbo Star, czyli swojego poprzednika produkowanego w latach 1984-93 oraz dwa pojazdy IVECO Daily w wersjach Tigrotto (4×4) i Leoncino (eDaily w wersji vintage) nawiązujące swoją stylistyką do pojazdów marki OM z lat 50′ i 60′ ubiegłego wieku.
Cała aktywność marki na tegorocznych targach IAA podkreślała duże aspiracje producenta w ochronę środowiska naturalnego i dekarbonizację transportu kołowego. Wszystkie prezentowane pojazdy łączył nietuzinkowy design i nakierowanie na ekonomikę w ich eksploatacji. A do tego zapach włoskiej kawy – bezcenne.