Dużo jest na polskim rynku pojazdów dostawczych z możliwością ich wyposażenia w napęd na wszystkie koła. Jednak czy zapewniają one te same właściwości terenowe?
Z pewnością nie! Specjalista i fachowiec jest tylko jeden. To IVECO Daily. A co przemawia za takim stwierdzeniem?
Choćby konstrukcja na pełnej ramie, która zapewnia sztywność pojazdu, co jest kluczowe dla samochodów muszących sobie radzić w trudnym terenie. Dodajmy do tego niezawodny i sprawdzony silnik 3.0 o mocy 180 KM, szeroki zakres DMC od 3,5 tony do 7 ton i mamy doskonałą bazę pod wyspecjalizowany samochód do zadań specjalnych.
Kolejnym atutem włoskiego fachowca jest tylna oś z kołami pojedynczymi lub bliźniaczymi w zależności od przeznaczenia. Koła pojedyncze z oponami terenowymi przydadzą się w bardzo ciężkim terenie, koła bliźniacze natomiast dadzą większa stabilność i możliwość przewożenia dużych ładunków po nieutwardzonych drogach z podjazdami i zjazdami. Producent obowiązkowo zaleca opony terenowe na kole pojedynczym w rozmiarze 265/70R na 19.5 cala.

Jak na prawdziwą terenówkę przystało w Daily 4×4 znajdziemy blokadę przedniego i tylnego mostu oraz blokadę międzyosiową, co bardzo pomaga, gdy np. zakopiemy się w piachu, mamy bardzo stromy podjazd lub gdy trzeba przeprawić się przez głęboką wodę. Za przeniesienie napędu w dostawczym IVECO odpowiadają dwie skrzynie biegów – do wyboru, dwunastobiegowa manualna z reduktorami lub automatyczna ZF HI MATIC z 16 przełożeniami.
Kolejnymi elementami wpływającymi pozytywnie na dzielność terenową Daily 4×4 są:
- osłona chłodnicy i miski olejowej
- specjalne opcjonalne opony terenowe 255/100 R 16
- stalowy zderzak w standardzie
- możliwość zamontowania wyciągarki na płycie czołowej zasilanej hydraulicznie od PTO
- możliwość wyłączenia systemów ABS i ASR,
Daily 4×4, dzięki przemyślanej konstrukcji, może pochwalić się także najwyższymi w segmencie parametrami pokonywania przeszkód. Kąty natarcia np. wynoszą w zależności od wersji podwozia od 47 do 50 procent, kąty zejścia to odpowiednio 30 do 33 stopni, a kąt rampowy wynosi od 149 do 155 stopni.
Dodatkowo przejazd przez przeszkody wodne ułatwią: pionowy wydech, czy specjalna funkcja wyłączająca wentylator chłodnicy.
Powoli wyłania się nam obraz samochodu wszechstronnego, który zapewni doskonałą trakcję i dzielność terenową. Dlatego Daily może być „zwykłym” pojazdem 4×4 przeznaczonym do rozwożenia towarów po nieutwardzonych drogach ze stromymi podjazdami lub samochodem zadaniowym, specjalistą przygotowanym pod konkretne wyzwania:
- jako mała zwinna śmieciarka lub pojazd do zbiórki selektywnej w terenach górzystych, która wjedzie w każde miejsce, gdzie dotychczas inny pojazd nie miał szans wjechać
- jako wywrotka z zamontowanym żurawiem, która dowiezie materiały budowlane w trudno dostępne miejsce
- jako straż pożarna, która musi być gotowa na wszelkie możliwe scenariusze, aby możliwie szybko dojechać do miejsca wezwania i udzielić pomocy potrzebujący
- jako pojazd dla straży granicznej, służący np. jako centrum sterowania dronem z miejsc niedostępnych dla innych pojazdów
Nie zapominajmy, że Daily 4×4 to także normalne dostawcze IVECO z pełnym jego wyposażeniem, które zapewni wysoki komfort użytkowania. W jego skład wchodzi np.: automatyczna klimatyzacja, niezależnie zawieszony fotel kierowcy z pełną regulacją i pianką z pamięcią kształtu ciała kierowcy, radio sterowane z koła kierownicy i wiele innych.