Marka IVECO zawsze dbała o równoczesny rozwój i ochronę środowiska. To nie tylko słowa, ale rzeczywiste działania.
Firma jest liderem sprzedaży w Polsce pojazdów niskoemisyjnych zasilanych CNG i LNG, które mają korzystny wpływ na jakość powietrza poprzez znacząco niższą emisję cząstek stałych i NO2 w porównaniu do silników wysokoprężnych.
Jednak to dopiero początek ambitnych planów włoskiego producenta. Następne na celowniku są pojazdy użytkowe z napędem elektrycznym o zerowej emisji. Pierwszy z nich, eDAILY, jest już dostępny na polskim rynku. Ten „elektryczny odpowiednik” IVECO Daily z tradycyjnym napędem, oprócz elektrycznego serca, zachowuje wszystkie funkcje spalinowego wariantu. Ponadto, to jedyny samochód dostawczy z napędem elektrycznym oferujący pojemność ładunkową do 20 m3, ładowność do 4,6 t i zdolność holowania do 3,5 t. Oczywiście, pojazd ma osiągi zgodne z normą ICE, tj.: moc maksymalną 140 kW (190 KM), moment obrotowy 400 Nm i prędkość maksymalną 120 km/h. Doskonałe właściwości jezdne, w tym natychmiastowy moment obrotowy, gwarantuje eMotor, a gdy potrzebna jest dodatkowa moc, kierowca może włączyć funkcję Hi-Power.
eDAILY jest dostępny w wariantach: furgon, kabina (podwozie), kabina załogowa i minibus od 3,5 do 7,2 DMC, w wersji z pojedynczymi i podwójnymi kołami, z szerokim zakresem opcji wysokości i rozstawu osi. Wszystkie elementy technologiczne i komfortowe standardowego Daily są dostępne w modelu elektrycznym, w tym inteligentne zawieszenie pneumatyczne AIR-PRO. eDAILY jako jedyny elektryczny samochód dostawczy oferuje także alternatywne przełożenia tylnej osi w wersjach 50C (3,6 lub 4,44) i 72C (4,3 lub 5,13).
eDaily Baterie eDaily może być wyposażony w 1, 2 lub 3 baterie. Umieszczane są one w modułowych instalacjach FPT Industrial / Microvast 37 kWh i charakteryzują się najwyższą gęstością energetyczną (265 Wh/kg na poziomie ogniw) i najlepszą w swojej klasie efektywną pojemnością na poziomie 95%. Cały układ elektryczny pojazdu został przetestowany w ekstremalnych warunkach, od -30°C do +50°C. Warto dodać, że producent oferuje 8-letnią gwarancję na baterie i w przypadku przebiegu do 250 000 km, a gdy ich pojemność spadnie poniżej 80%, IVECO zapewni bezpłatną wymianę.
Niezwykle ważne jest to, że baterie nie wpływają na pojemność ładunku. Konstrukcja podwozia pozwala na modułową instalację nawet trzech baterii wewnątrz ramy, co z pewnością docenią producenci zabudów. A co z ładownością? Czy obecność baterii, które zwiększają masę pojazdu, wpłynie na zmniejszenie ładowności? Tak... i nie Dzięki nowelizacji Ustawy o elektromobilności, DMC pojazdów z napędem elektrycznym (i wodorowym) wynosi 4,25 tony (a nie 3,5 t), co pozwala na utrzymanie uprawnień również dla kierowców z kat. B. Nowelizacja miała na celu rekompensatę straty w ładowności spowodowanej montażem baterii.
Oczywiście eDaily to to samo ultrawytrzymałe podwozie co w spalinowym odpowiedniku. Pojazd nie posiada wystających elementów powyżej ramy oraz wyposażony jest w interfejsy cyfrowo-analogowe, co zapewnia wszechstronną i kompletną bazę do różnego rodzaju zabudów. Dostępna jest także gama przystawek odbioru mocy ePTO o mocy do 15 kW do zasilania chłodni, dźwigów i innych zabudów, nawet tych najbardziej wymagających, jak śmieciarki czy wysięgniki koszowe.
Warto zauważyć, że eDAILY przygotowuje grunt dla pełnej elektryfikacji transportu ciężkiego. Dowodem na to jest ciężarówka Nikola Tre z zasilaniem akumulatorowym oraz prototyp pojazdu Nikola Tre zasilany z ogniw paliwowych, przedstawione na zeszłorocznych targach IAA Transportation w Hanowerze.
Platforma Nikola Tre opiera się na modelu ciężarowym IVECO S-WAY. Wersja BEV z rozstawem osi 4021 mm mieści 9 baterii o łącznej pojemności do 738 kWh, co pozwala na przejechanie około 500 km. Ładowanie (od 10 do 90% pojemności) z mocą 175 kW zajmuje około 162 minuty, natomiast ładowanie z mocą do 350 kW będzie znacznie szybsze. Pojazd zapewnia moc, moment obrotowy i zasięg umożliwiający bez problemu przewozy między centrami dystrybucji lub w obrębie regionu.